توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار در نیمرخ عصب‌شناختی – Computer-assisted cognitive rehabilitation in neurological profile

1,611,000 ریال

موجود در انبار

ناشر : انتشارات موجک (ناشر دانشگاهی)

کد کتاب : M931

عنوان : توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار در نیمرخ عصب‌شناختی

تالیف : محمد فاتحی

مشخصات ظاهری : ۹۷ صفحه، قطع وزیری

چاپ اول : بهار ۱۴۰۲، تيراژ : ۵۰۰ جلد

قيمت : ۱۷۹۰۰۰۰ ريال، شابک : ۳-۶۰۱-۹۹۴-۶۰۰-۹۷۸

حقوق چاپ و نشر برای ناشر محفوظ است.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Publisher: Mojak Publication (academic publisher)
Book code: M931
Title: Computer-assisted cognitive rehabilitation in neurological profile
Written by: Mohammad Fatehi
Appearance specifications: 97 pages, ministerial cut
First edition: spring 1402, circulation: 500 volumes
Price: 1790,000 riyals, Shabak: 978-601-994-601-3
Copyright is reserved for the publisher.

موجود در انبار

توضیحات

 

جهت دانلود فایل پی دی اف خلاصه کتاب، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

M931_Abstract

پیشگفتار

توان­بخشی­شناختی، به عنوان یکی از درمان­های مفید برای کاهش مشکلات شناختی و اجرایی، درمانی است که بر نقش کنش­های اجرایی تاکید دارد. توان­بخشی­شناختی را در واقع نوعی تجربه یادگیری می­توان دانست که معطوف به بازگرداندن کارکردهای مغزی است که دچار اشکال هستند. توان­بخشی به کمک رایانه بر فرایندهای عصب روان­شناختی متمرکز است که از تمرین­های رایانه­ای استفاده می­کند تا عملکردهای شناختی را به جای روش­های مداد کاغذی آموزش دهد. با پیشرفت روزافزون فن­آوری­های رایانه­ای و دقت و سهولت استفاده از آن­ها، برنامه­های رایانه­ای متنوعی در زمینه­های شناختی و به ویژه حافظه کاری که یکی از مؤلفه­های کنش­های اجرایی است طراحی شده­اند. در مقابل کاربرد رایانه برای بهبودی مشکلات شناختی؛ بسیاری از برنامه­های سنتی توان‌بخشی­شناختی نیازمند ارتباط چهره­به­چهره است و به­کارگیری آن­ها نیازمند فراهم آوردن مکانی مناسب برای جلسه، برنامه مشارکتی و زمان نقل­­و­انتقال است (حسین­خانزاده، لطیف زنجانی و طاهر، ۱۳۹۵).

علی­رغم افزایش تعداد مطالعات در چند دهه گذشته که دانش­آموزان تیزهوش و با استعداد و چگونگی آموزش آن­ها را مورد بررسی قرار داده­اند، اغلب، دانش­آموزان تیزهوش کم­آموز به عنوان بخش قابل­توجهی از این گروه، نادیده گرفته می­شوند (بنت- ریل و نورث کت، ۲۰۱۶). به­طور خلاصه، مطالعات رشدی، شواهدی از چندین زمینه نشان داده­اند که کودکانی که به عنوان “استعدادهای سطح بالا” یا “تیزهوشی” شناسایی شده­اند مهارت­های حسی، حرکتی، عصب روان‌شناختی و زبانی شان پیش از آن که انتظار می­رود، رشد می­یابند. فرضیه ارائه شده این است که پیش­رسانی ناشی از فرایندهای زیست­شناختی بر رشد فیزیکی مغز اثر می­گذارد و به نوبه خود حتی توانایی­های ذهنی که زودتر توسعه یافته­اند، به­طور بالقوه رشد پیشرفته را فراهم می­آورد (وایور- دورت، ۲۰۱۱).

هدف از تالیف کتاب حاضر تعیین اثربخشی توان­بخشی­شناختی ­رایانه­یار بر نیمرخ عصب­شناختی دانش­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان تیزهوش مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۲ نفر بودند. نتایج نشان داد که توان­بخشی­شناختی ­رایانه­یار، بر نیمرخ عصب­شناختی دانش­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. هم­چنین نتایج نشان داد که توان­بخشی­شناختی رایانه­یار باعث افزایش (حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش) شده است.

شيوه سازماندهي کتاب حاضر به‌ صورت زیر می‌باشد.

فصل اول: کلیات

فصل دوم: نیمرخ عصب‌شناختی

فصل سوم: عصب‌شناختی و تیزهوشی

فصل چهارم: توان‌بخشی‌شناختی

فصل پنجم: تیزهوشی

فصل ششم: مروری بر تحقیقات مشابه

فصل هفتم: مطالعه موردی

فصل هشتم: یافته‌ها

فصل نهم: جمع‌بندی

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Abstract

Cognitive rehabilitation, as one of the useful treatments for reducing cognitive and executive problems, is a treatment that emphasizes the role of executive actions. In fact, cognitive rehabilitation can be considered a kind of learning experience aimed at restoring brain functions that have problems. Computer-assisted rehabilitation focuses on neuropsychological processes that use computer-based exercises to train cognitive functions instead of paper-and-pencil methods. With the ever-increasing progress of computer technologies and the accuracy and ease of their use, various computer programs have been designed in cognitive fields, especially working memory, which is one of the components of executive actions. have been In contrast to the use of computers to improve cognitive problems; Many traditional cognitive rehabilitation programs require face-to-face communication, and their use requires providing a suitable place for the meeting, a collaborative program, and transfer time (Hossein Khanzadeh, Latif Zanjani). and Tahir, 2015).
Despite the increase in the number of studies in the past few decades that have examined gifted and talented students and how to teach them, often, low-achieving gifted students are a significant part of this group. , are ignored (Bent-Reil and Northcott, 2016). In summary, developmental studies have shown evidence from several fields that children identified as “highly gifted” or “gifted” have their sensory, motor, neuropsychological, and language skills before they It is expected that they will grow. The presented hypothesis is that the advance caused by biological processes affects the physical development of the brain and in turn, even mental abilities that are developed earlier, potentially provide advanced development. (Vyver-Dort, 2011).
The purpose of writing this book was to determine the effectiveness of computer-assisted cognitive rehabilitation on the neurological profile of gifted students in special gifted schools in Sanandaj city. The statistical population included all gifted students of special gifted boys’ schools in Sanandaj city in the academic year of 2018-2019, numbering 112 people. The results showed that computer-assisted cognitive rehabilitation has an effect on the neurocognitive profile of gifted students in special gifted schools in Sanandaj city. Also, the results showed that computer-aided cognitive rehabilitation increased (working memory, sensory function, language function, executive function and processing speed).
The present book is organized as follows.
First chapter: General
Second chapter: Neurological profile
The third chapter: neuroscience and intelligence
Chapter 4: Cognitive rehabilitation
Chapter Five: Intelligence
Chapter 6: A review of similar research
Chapter Seven: Case study
Chapter 8: Findings
Chapter 9: Summary

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “توان‌بخشی‌شناختی رایانه‌یار در نیمرخ عصب‌شناختی – Computer-assisted cognitive rehabilitation in neurological profile”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× "(A Discoursal Approach towards Translation of "One Woman's War (DA
2 x 1,845,000 ریال
Subtotal:: 3,690,000 ریال

View Cart Checkout