امروزه به دلیل وجود ابزارهای مختلف برای جمعآوری دادهها و پیشرفت قابل قبول تكنولوژی پایگاه داده، حجم انبوهی از اطلاعات در انبار دادههای مختلف ذخیره شده است. این رشد انفجاری دادهها، احتیاج به یك سری تكنیكها و ابزارهای جدید كه توانایی پردازش هوشمندانه اطلاعات را دارا باشند، نمایان میسازد. دادهكاوی با پیدا كردن مجموعهای از الگوهای جالب از دل دادههای موجود در انبارهها، میتواند چنین نیازی را مرتفع كند .
محققان در بسیاری از رشتهها نظیر پایگاه دادهها، یادگیری ماشین و آمار، این موضوع را پیگیری كرده و تكنیكها و روشهای مختلف ارائه شده در این زمینه را معرفی كرده که آنها را طبقهبندی می كند.
به دلیل رقابت در عرصههاي سیاسی، نظامی، اقتصادي و علمی و اهمیت دستیابی به اطلاعات در کمترین زمان بدون دخالت انسان علم و تجزیه و تحلیل دادهها یا دادهکاوي پا به عرصه گذاشت. دادهکاوي[۱] فرآیندي است که در آغاز دهه ۹۰ مطرح شد و با نگرشی نو، به مسئله استخراج اطلاعات از پایگاه دادهها میپردازد.
آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و یکی از حوزههای تحقیقاتی اخیر در موضوع داده کاوی، دادهکاوی آموزشی است. داده کاوی آموزشی به استفاده از تکنیکهای داده کاوی در مجموعه دادههای آموزش میپردازد. از طریق دادههای آموزش و با استفاده از تکنیکهای داده کاوی میتوان به انواع استراتژیهایی که میبایست از آنها اجتناب نمود یا به آنها تاکید کرد، پی برد و به اتخاذ تصمیمات در خصوص بهبود شیوههای آموزش در موسسات آموزشی پرداخت.
از مهمترين سياستهاي آموزشي كشور میتوان به بازنگري و اصلاح ساختار برنامهريزي و برنامههاي آموزشي و روزآمد نمودن آنها در جهت پاسخگويي به نيازهاي بومي و رهيافتهاي جديد علمي، تقويت و توسعه دورههاي تحصيلات تكميلي و ارتقاء كيفيت علمي آن در جهت تأمين اعضاي هيأت علمي مراكز آموزشي و پژوهشي، رفع نيازهاي تخصصي بخشهاي مختلف و كاهش اعزام دانشجو به خارج از كشور، راه اندازي و تقويت دورهها و مراكز جديد آموزشي در علوم پايه و پيشرفته از قبيل زمينههاي خاص در علوم پايه، تكنولوژي اطلاعاتي و بيوتكنولوژي، ساماندهي و نهادينه نمودن سياست آموزش استعدادهاي خلاق درمراكز آموزش عالي و وضع مقررات و ضوابط ويژه آموزشي و پژوهشي، فراهم آوردن فرصت و افزايش دسترسي افراد با استعداد به مراكز دانشگاهي در سراسر كشور و حمايت از اقشار محروم جهت دستيابي به امكانات دانشگاهي و تكميل تحصيلات عالي، تقويت ارتباط، همبستگي وتطابق ميان نظام آموزش عالي، توسعه فناوري و بازاركار، گسترش و تقويت آموزشهاي علمي- كاربردي و فني- حرفهاي با هماهنگي دستگاههاي توليدي و خدماتي جهت ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد که در این راستا فعالیتهایی صورت گرفته از جمله گسترش کارائی درونی نظام آموزشی به واسطه شناسائی موانع و برطرف نمودن آنها، تقویت عوامل تسهیل کننده آموزشی و بهرهگیری از نتایج مربوطه در برنامههای آموزشی جهت افزایش میزان پیشرفت آموزشی و کاهش میزان تکرار مطالب درسی، گسترش کارائی بیرونی نظام آموزشی به واسطه تغییر و بررسی برنامهها، عناوین و محتوای کتب درسی در جهت تناسب کمیت و کیفیت مواد آموزشی با نیازهای روزمره و استعدادها قابلیتهای بالقوۀ دانش آموزان، رشد و گسترش خدمات مشاوره و هدایت تحصیلی متناسب با نیازهای خاص دانش آموزان از طریق گسترش و تقویت مراکز ویژه مشاوره تحصیلی، به کارگیری ابزار کمک آموزشی و راه بردهای جدید آموزشی درجهت حمایت از روشهای ابتکاری و به کارگیری چنین روشهایی در مراکز آموزشی، اجرای تحقیقات کاربردی به منظور شناسائی عوامل مؤثر برعدم یادگیری و عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان و تدارک طرحهای آموزشی برمبنای نتایج بدست آمده از تحقیقات مذکور و در نهایت طراحی سیستم مدیریت جامع آموزشی از طریق طراحی پایگاه دادههای جامع.
با رویکرد فعالیتهای انجام شده در این حیطه دادهکاوی آموزشی به فهم بهتر فرایند یادگیری در موسسات آموزشی میپردازد. در نتیجه این امر منجر به بهبود کیفیت آموزش و کاهش هزینه میگردد. میتوان با استفاده از تکنیکهای داده کاوی به طراحی محتوای آموزشی و بهبود عملکرد آموزشی دانشآموزان کمک میکند. به شناسایی حوزههای علاقهمندی دانشآموزان در امر آموزش کمک میکند. از این طریق میتوان به اتخاذ تصمیمات مدیریتی و زیرساختی مناسب پرداخت.
هدف اصلی از تالیف کتاب حاضر روش پیشنهادی برای پردازش دادههای آموزش با استفاده از الگوریتم ژنتیک چند هدفه با تابع برازش نزدیکترین همسایگی و بیز ارائه شده و ویژگیهای مهم انتخاب شده میباشد. پس از انتخاب بهترین ویژگیها ، دسته بندی دادهها با استفاده از شبکه عصبی انجام میشود. مدل نهایی برای تشخیص تعداد مشروطی آینده دانشجو مناسب خواهد بود.
در این کتاب جامعه آماری مورد استفاده تعداد ۱۲۰ نفر از دانشجویان دانشکده فنی دخترانه فدک کاشان است. دادههای مورد استفاده ترکیبی از سوابق تحصیلی دانشجویان و اطلاعات شخصی آنها است. تعداد ویژگیهای استخراج و دریافت شده ۲۰ ویژگی است. برچسب یا کلاس، تعداد دفعات مشروطی دانشجو است. در روش پیشنهادی با توجه به نتایج حاصل شده، میزان صحت روش پیشنهادی ۹۵٫۸۳ درصد، میزان دقت ۹۴٫۱۶۸ و میزان فراخوانی مجدد ۹۵٫۸۳ درصد است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.